کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر مقدس قم (کارگروه آیت شهید مرتضی مطهری) اولین نشست رسمی خود را در تاریخ 14 تیرماه 1392 با همکاری کارگروه شهیدآیت الله مفتح در پردیسان برگزار نمود
این کارگروه در کنار سایر کارگروه های الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان زیر مجموعه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مشغول به فعالیت می باشد.

طبقه بندی موضوعی

حاج بهرام بیرانوند عضو شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی


جناب آقای بیرانوند طبق رصدی که ما از نخبگان مرتبط با موضوع "الگوی پیشرفت اسلامی" داشته ایم حضرت عالی یکی از نمایندگان حساس روی این موضوع بوده و هستید. از شما می خواهیم اجمالی از اقدامات و مواضع خودتان را در این رابطه به سمع خوانندگان پایگاه تحلیلی حافین برسانید.

 

.                                                                              بسم الله الرحمن الرحیم

 

طراحی الگوی پیشرفت اسلامی حال و هوای بخشی از تذکرات و نطق ها
طی این مدتی که در مجلس بوده ایم یک نطق 7 دقیقه ای و چندین تذکر راجع به یک موضوع خاص در جهت احیاء ظرفیتی که در قانون پنج ساله پنجم وجود دارد داشته ایم. یعنی ماده یک آن که بیان می کند دولت موظف است با کمک سایر قوا ظرف مدت 3 سال مقدمات طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را آماده کند. این حال و هوای بخشی از تذکرات ما در دولت نهم و دهم بوده و از این به بعد هم ان شاءالله هست. اما به دلیل اینکه کار قابل ارائه و قابل انتقالی تاکنون صورت نگرفته است هنوز پاسخی برای تذکرات خود دریافت نکرده ایم.

 

رونمایی از نقشه راه هادی به سمت طراحی الگوی پیشرفت اسلامی
در این بین یک نطق 7 دقیقه ای داشته ایم که به دلیل عدم حساسیت بالای محیط در آن روز ها به خوبی دیده نشد ولکن وظیفه  ای بود که باید انجام می دادیم. البته لازم بود این کار تکرار شود که متأسفانه چنین فرصت پیدا نشد. آنجا از یک نقشه راه رونمایی شد که در آن ده ها موضوع تعیین کننده وجود دارد و اگر ما تکلیف خود را با این موضوع ها مشخص کنیم عملا به سمت طراحی الگوی پیشرفت اسلامی هدایت خواهیم شد.

 

تشیع تنها مکتب ترسیم کننده جامعه تاریخی
ما تنها مکتبی هستیم که می دانیم جامعه ی تاریخی مان چیست؟ به کجا می خواهیم برویم و قرار است کدامین قله ها را تصرف کنیم و چه اهدافی را محقق کنیم، علت آن هم این است که اهداف تعریف شده ما منبعث شده از شرع و فقه می باشد. وجه تمایز ما با سایر مذاهب در این است که بعداز رسول اکرم(صلی الله و علیه و آله وسلم) زمان های زیادی را امامان معصوم (علیهم السلام) بین مردم حضور داشته اند و پس از غیبت حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفدا) هم علما و مجتهدین در عرصه حضور داشته اند همین امر باعث شده است به مرور زمان اهداف ناب اسلامی به جامعه منتقل شده و مردم برای گرفتن این معارف تربیت شوند.

 

پارادایس غربی، بهشتی رو به ناکجا آباد
لذا تقریبا می دانیم به کجا می خواهیم برویم و تحقیقا می دانیم ویژگیهای نهایی جامعه مطلوب ما چیست نه اینکه مانند غربی ها یک پارادایس  تعریف کنیم که به ناکجا آباد باشد و هرکس ویژگیهای آن را برای خودش به گونه ای خاص تعریف کند. یعنی باتوجه به این نوع برداشت می توان گفت به تعداد همه افراد جامعه پارادایس غربی وجود دارد و در جامعه نهایی آن کسی که مسلط شد و قدرت سیاسی و اقتصادی پیدا کرد جامعه را به سمت پارادایس مورد نظر خود می برد.

 

چگونگی حاکم شدن تعاریف بر جوامع امروزی
در جنگ جهانی اول آن کسانی که پیروز شدند سالیانی تعاریفشان غالب بود و در جنگ  جهانی دوم نیز عده ای با استفاده از بمب های هسته ای برتری یافتند و با توجه به اینکه تعاریفشان را به آموزش تبدیل کردند نه تنها تعاریفشان غالب شد بلکه کاری کردند که بسیاری از جوامع به صورت داوطلبانه اهداف و تعاریف آنها را پذیرفته و به صورتی مشتاقانه به طمع تمدنی که تنها ویترین آن دیده می شود برای سبک زندگی غربی له له می زنند در حالی که این ویترین به نمایش گذاشته شده تنها تأمین کننده منافع صاحبان ثروت و قدرت است و در این بهشت نهایی چیزی ارزش است که تأمین کننده منافع صاحبان ثروت و قدرت باشد نه ارزش های الهی.

 

ارائه راه حل برای چالش های بشریت
اما در جامعه الهی می دانیم طول و عرض جامعه ای که می خواهیم به آن برسیم چیست حتی در مقاطع کوچکی که جبهه کفر و نفاق مجال داده اند و فضای مناسبی برای اجرای احکام پیدا کرده ایم در آن فضا توانسته ایم برای چالش هایی که بشریت را به سمت انحلال برده است راه حل ارائه کرده و آن راه حل ها را اجرا نماییم.

 

تبدیل شدن ارزش ها به ضد ارزش در جوامع غربی
به عنوان نمونه در حکومت رسول اکرم(صلی الله و علیه و آله و سلم) و طی چند سال خلافت امیرالمومنین(علیه السلام) و چند ماه خلافت امام حسن مجتبی (علیه السلام) چیزی مانند "نبودن فاصله طبقات اجتماعی بین افراد جامعه بر اساس دارائیهای مادی" ارزش – البته همیشه افرادی هستند که برای خودشان شأن شیطانی قائل هستند و سعی می کنند خود را نسبت به دیگران برتر نشان دهند اما – و بخشی از جهت  گیری حکومت حقه و تعالیم دین بوده است اما در تمدن غربی یکی از ابزار های اصلی تولید می باشد.

 

طراحی ساختار و ارائه راه حل نیاز های جامعه فرصتی برای رشد و ترقی
با عنایت حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفدا) به سمتی میرویم که می توانیم برای همه نیازهای جامعه خود، ساختار تعریف کنیم و راه حل مناسب ارائه نمائیم. در حین طراحی این ساختارها، جامعه یک قدم به وضعیت مطلوب نزدیک خواهد شد و پله هایی از رشد و ترقی را طی می نمایند. خداوند متعال در فرصتی که برای نیل به اهداف در اختیارمان گذاشته است زمینه رشد و تربیت را قرار داده والا می توانست یک شبه همه را مومن کند و یا اینکه مانند فرشته ها فاقد میل به گناه خلق نماید.
برای نیل به اهداف باید راهی را طی نمائیم که در آن مسیر هم نیاز های جامعه برآورده شود و هم اهدف را محقق کنیم لذا نباید دچار پراکنده کاری؛ موازی کاری و تشتت شویم به همین دلیل ناچار به طراحی یک الگوی پیشرفت اسلامی هستیم.

 

حکومتی مورد پذیرش همه مردم عالم
خدای متعال در بهترین نقطه کره زمین جمهوری اسلامی را به ما عنایت کرده است و باید تلاش کرد این الگو به گونه ای طراحی شود که همه مشخصات هویت دینی جامعه در آن باشد و نیازهای مادی مردم بر مبنای عدالت تامین شود؛ چنین حکومتی را هر کجای عالم ارائه کنید مورد پذیرش مردم قرار می گیرد.

  • admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی