کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر مقدس قم (کارگروه آیت شهید مرتضی مطهری) اولین نشست رسمی خود را در تاریخ 14 تیرماه 1392 با همکاری کارگروه شهیدآیت الله مفتح در پردیسان برگزار نمود
این کارگروه در کنار سایر کارگروه های الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان زیر مجموعه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مشغول به فعالیت می باشد.

طبقه بندی موضوعی

اقتصادِ سرمایه‏داری- در سطح خرد- با ایجاد 1-  قوانین تولید 2-  قوانین تجمع سرمایه 3-  قوانین کارائی تجمع سرمایه، در نظام حقوقی کشور ایجاد می شود و این قوانین لازمه دستیابی به الگوی تولید صنعتی هستند.

  تفکیک مدیریت از مالکیت؛ ابزار ایجاد امنیت برای انباشت سرمایه در نظام سرمایه داری

 به عبارت دیگر در دوران انقلاب صنعتی برای ایجاد نظم مدرن در تولید، توزیع و مصرف و به منظورِ ارتقاء سه شاخصِ "راندمان"، "ثروت" و "درآمد عمومی"، سه محور «برنامه ریزی»، «سازماندهی» و «اجرا» موضوع دقت اهالی اقتصاد قرار گرفت ؛ که مهمترین محصول این دقت، وضع قانون مهم «تفکیک مالکیت از مدیریت» با الهام از فلسفه دموکراسی بود. با اصل شدن این قانون، انصراف صاحبان سرمایه از ادامه فعالیت تولیدی به فروپاشی تولید منتهی نمی‏شود؛ بلکه فقط مالکیت از طریق انتقال سهام منتقل می‏ گردد. تشکیل شرکتهای بزرگ و «تفکیک مالکیت از مدیریت» در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم انجام گرفته است و ساختار مالکیت و چارچوب‏های قانونی در نظام سرمایه داری مبتنی بر این قانون مهم شکل می گیرد و مدیریت تولید به صاحبان "نصف به علاوه یک" سرمایه واگذار می‏شود. محوریت یافتن این قانون به معنای تآمین امنیت برای انباشت و تجمیع سرمایه است. این در حالی است که در قوانین اسلامی شرکت، تمامی صاحبان سرمایه علاوه بر مالکیت بر سرمایه خود، بر کارکرد سرمایه هم سلطه دارند.

 شرکت ها و بانک ها؛ ابزار تجمیع سرمایه در نظام سرمایه داری 

 همچنین در نظام سرمایه داری با ایجاد نظامی از قوانین- علاوه بر سازماندهی اجتماعی حول تولید- سرمایه‏های خرد با هدف سرمایه گذاری در تولید صنعتی تجمیع می‏گردند. این قوانین همان قوانین مربوط به شرکت‏های سهامی عام و خاص (سلول‏های اقتصاد سرمایه داری)، بانک‏ها و بانک مرکزی، است که تجمع سرمایه به این وسیله به دست می آید. به عبارت دیگر با تشکیل شرکت‏ها، سرمایه های اندک تجمیع می شود و به وسیله بانکها به بخش تولید هدایت می‎شود. بانک مرکزی هم مبتنی بر مهندسی کلان اقتصاد کشور، به سرمایه گذاری بانکها به وسیله ابزارهای مالی جهت می‎دهد. 

 نظام موازنه قدرت؛ ابزار کارائی تجمیع سرمایه در نظام سرمایه داری 

 بعد از شکل گیری «قوانین تولید» و «قوانین تجمع سرمایه» برای شکل گیری کامل بخش تولید نیاز به قوانین کارآیی تجمع سرمایه داریم. قوانین کارآیی تجمع سرمایه یا همان قوانین مطرح در «نظام موازنه قدرت» -که شامل: تعاریف حقوقی، تخصیص‏ها و مجوزات است-، تجمع سرمایه را بر «ارضاء و نیاز جامعه» حاکم می‏کند. به بیان دیگر با کنترل شیب در مکانیزم عرضه و تقاضا به وسیله "نظام موازنه قدرت"، تجمع سرمایه کارائی می‏یابد.  در جامعه شرایط حاکم بر نظام عرضه و تقاضا به وسیله "نظام موازنه قدرت" (رابطه بین تکامل و عرضه و تقاضا) کنترل می‎شود و هر نوع عرضه و هر نوع تقاضایی نمی‌تواند رسمیت داشته باشد. به عبارت دیگر نظام موازنه قدرت از طریق کنترل بازار، تقاضای موثر اجتماعی را هدایت می‎کند. نتیجه چنین فرآیندی جایگزینی دولت سرمایه داری به جای دولت‏های دموکراتیک است.

  • admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی