کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر مقدس قم (کارگروه آیت شهید مرتضی مطهری) اولین نشست رسمی خود را در تاریخ 14 تیرماه 1392 با همکاری کارگروه شهیدآیت الله مفتح در پردیسان برگزار نمود
این کارگروه در کنار سایر کارگروه های الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان زیر مجموعه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مشغول به فعالیت می باشد.

طبقه بندی موضوعی

ناکارآمدی الگوهای توسعه غربی در تحقق آرمانهای اسلامی جامعه باعث شده است که در سالهای اخیر ضرورت تدوین الگوی پیشرفت اسلامی -بیش از گذشته- مورد توجه نخبگان انقلاب اسلامی قرار بگیرد. به عبارت دیگر نیروهای انقلاب به تدریج متوجه این موضوع می شوند که شاخص ها و ارمانهای ارزشی اسلام در مسیر تبدیل به برنامه نادیده و یا دچار تحریف می شوند.

البته مقصر اصلیِ عدم توجه به آرمانهای اجتماعی اسلام در برنامه های توسعه، ناکارآمدی الگوهای غربی در تحقق ارزشهای اسلامی است و اساسا بر مبنای الگوهای غربی ناهنجاریها و عدم تعادلها در جامعه نسبت به امور ارزشی اسلام سنجیده نمی شود.

در ایران اسلامی متآسفانه در میان الگوهای غربی- که بر اساس آن ناهنجاریهای جامعه شناسائی می شود- بیش از سایر الگوها، الگوهای به اصطلاح سه شکافه (مدل های تری گپس) مورد توجه قرار گرفته است.

در مورد ماهیت مدل تری گپس و متغیرهای اصلی آن دکتر زهرا افشاری در کتاب برنامه ریزی اقتصادی- فصل نهم  توضیحاتی ارائه نموده اند که بخشی از این توضیحات در ذیل آمده است:

مدلهای اقتصاد سنجی کلان در عملیات برنامه ریزی کشورهای در حال توسعه کاربرد وسیعی دارد. یک مدل اقتصاد سنجی ( MEM) مجموعه ای از معادلات رفتاری، روابط نهادی و روابط تعریفی است که رفتارهای اصلی عوامل و فعالیت های یک اقتصاد را نشان می دهد...........

مدل اقتصاد سنجی مورد استفاده در برنامه اول،از نوع مدلهای اصطلاحا سه شکافه بود که در آن سه تعادل اصلی یعنی تعادل سرمایه گذاری پس انداز(S=I)، تعادل تراز پرداختها و تعادل بودجه دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

  • admin

نظرات  (۴)

سلام :
و البته امیدارم نخبگان مورد نظر شما ، همان نخبگانی نباشند که تا حالا همه کاره بودند و این مشکلات را بوجود آورده اند و الا اگر قرار باشد همان ها باشد به اصطلاح آش همین است و کاسه همین .
چقدر خوب بود وسیله ای برای سنجش نخبه ساخته میشد تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .
تبیین مثلث تهاجم فرهنگی،تحول در علوم انسانی و آزاد اندیشی در کلام امام خامنه ای
http://www.elm-hekmat.blogfa.com/post-5.aspx


انجمن علمی حکمت دانشگاه اصفهان
موافقم
مهمترین مشکل الگوهای غربی مسئله عدالت است
ناکارآمدی الگوهای غربی فقط شامل برنامه اول نیست!
اوج انحراف در برنامه های توسعه در مبانی نظری برنامه چهارم قابل مشاهده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی