دانش را در اینجا به همین فن ارتباط سازی خارجی ذکر کردیم یعنی تصرف در عینیتها، یعنی فرق بین بینشی که نرم افزار سازی است تا تصرف در عینیت یعنی تصرف در سخت افزارها. سخت افزارها خود انسان هم میتواند باشد میتواند بینش، دانش و گرایش آدم را موضوع قرار دهد و در روانشناسی عوض کند، وقتی عوض کرد. میگوئیم یک انسان که جزء مقدورات ما نبود، حالا جزء مقدورات ما هست در اینجا شخص آدم به عنوان سخت افزار تلقی میشود که معادلات روان شناسی، معادلا پرورشی، ابزارها و. .. آمده اند تا این سخت افزار را به عنوان یک مقدور عینی طوری تأثیر میگذارد که قبلاً نمی توانسته برای خودش راندمان تولید کند. ولی خان میتواند، ما در هرجا که کارآمدی عینی را ذکر میکنیم تصرفی را نسبت به یک شئی عینی ذکر میکنیم هر تصرفی را که در شئی عینی درست میکنیم معنایش این است که کیفیت ارتباط عینی آنرا تغییر دادیم. کلا فرق بین تکنولوژی و دانش از نظر ما با بینش این است که آن نظری است فرمول سازی و مدل سازی و شبیه سازی و نرم افزارسازی است، اما در دانش چه چیزسازی است؟ تغییر عینیت و تغییر کیفیت عینیت است. پس دانش را استعمال میکنیم در کلیه تصرفات کاربردی نسبت به واقعیتهای عینی
علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
زیرساخت الگوی تحلیل امتیازات،اختلافات و مشترکات روش تحقیق- جلسه ۸ - 18/9/1378