کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر مقدس قم (کارگروه آیت شهید مرتضی مطهری) اولین نشست رسمی خود را در تاریخ 14 تیرماه 1392 با همکاری کارگروه شهیدآیت الله مفتح در پردیسان برگزار نمود
این کارگروه در کنار سایر کارگروه های الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان زیر مجموعه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مشغول به فعالیت می باشد.

طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

  این مقاله را در 3 بخش مطالعه بفرمایید:

 بخش اول؛ معرفی تحلیل پایه جمهوری اسلامی

 بر اساس ادبیات انقلاب، هدف محوری نظام مبارک جمهوری اسلامی تحقق شاخص های اجتماعی اسلامی است. تلاش و برنامه ریزی برای تحقق این شاخص ها-که همگی از اسلام استنباط می شوند و با شاخص های توسعه غربی متفاوت هستند- هدف محوری نظام مبارک جمهوری اسلامی محسوب می شود.

 برخی از شاخص های اجتماعی اسلام مانند شاخص عدالت, برای جمهوری اسلامی هدفی میانی محسوب می شوند و برخی دیگر از این شاخص ها مانند شاخص معنویت هدف نهائی نظام محسوب می شود؛ ولی به هر حال ایده محوری جمهوری اسلامی تلاش برای" اداره جامعه بر اساس دین" است که دستیابی به این هدف مهم بدون تحقق شاخص های اجتماعی اسلام به دست نمی آید. در ادامه بحث از تلاش برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام به تحلیل پایه جمهوری اسلامی تعبیر می شود.

 بخش دوم؛ معرفی و تبیین مراحل تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی

  در ادبیات انقلاب علاوه بر تبیین مکرر تحلیل پایه جمهوری اسلامی، گزارشی از روند تلاش های تاریخی انجام شده برای تحقق این تحلیل پایه هم ارائه شده است. مبتنی بر ادبیات انقلاب تحقق کاملِ تحلیل پایه جمهوری اسلامی در پنج مرحله تصویر شده است:

 مرحله اولِ  تلاش برای تحلیل پایه جمهوری اسلامی عبارت است از فعالیت هائی که در نتیجه آن اختیارات لازم برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام فراهم می آید. از این مرحله در ادبیات انقلاب به مرحله انقلاب اسلامی تعبیر شده است. ملت ایران از این مرحله عبور کرده است و اختیارات اجتماعی لازم برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام در اختیار فقهاء و مومنین قرار گرفته است.

مرحله دومِ تلاش برای تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی تبیین اصول اساسی حکومت اسلامی است. در این مرحله مهم، ملت ایران نوع حکومت خود و اصول اساسی آن را برای تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی تبیین نمود. در مرحله دوم، نوع حکومت متناسب با تحقق شاخص های اجتماعی اسلام تبیین و تعیین شده است. از این مرحله در ادبیات انقلاب به مرحله نظام اسلامی تعبیر شده است.

مرحله سومِ تلاش ها برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام دستیابی به  مدل ساختارهای محقق کننده ی تحلیل پایه جمهوری اسلامی است. از این مرحله در ادبیات انقلاب به مرحله دولت اسلامی تعبیر شده است. مبتنی بر ادبیات انقلاب هنوز ساختارهای فعلی نظام قدرت اجرای کامل تحلیل پایه جمهوری اسلامی را ندارند و باید تلاش هایی برای توانمندسازی ساختارها در این راستا صورت بپذیرد. ممکن است در آینده لازم باشد که مهندسی کلان ساختار اداره کشور- در جهت دستیابی به کار آمدی بیشتر در راستای تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی- تغییر یابد.

 مرحله چهارم از حیات انقلاب اسلامی مرحله ای است که تحلیل پایه جمهوری اسلامی محقق شده است. از این مرحله در ادبیات انقلاب به مرحله جامعه اسلامی تعبیر شده است؛ که در آن شاخص های اجتماعی اسلام محقق شده است و زمینه الگو شدن جمهوری اسلامی در همه ابعاد سیاسی, فرهنگی و اقتصادی فراهم می آید.

 مرحله اخر از مراحل تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی تلاش قاعده مند برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام در سایر مناطق جهان و دنیای اسلام است؛ که از این مرحله در ادبیات انقلاب به مرحله امت اسلامی یا تمدن اسلامی تعبیر شده است. 

 بخش سوم؛ معرفی موضوع انتقال نظام از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی

 در همه مراحل گفته شده فوق؛ موضوعات مهمی وجود داشته است که اگر فقهای پرچمدارانقلاب و مردم ایران به آن موضوعات توجه نمی کرده اند؛ انتقال تاریخی نظام از یک مرحله به مرحله بعد با مشکل مواجه می شده است. به عنوان مثال اگر بعد از تصویب نهائی نوع حکومت و تأسیس جمهوری اسلامی-که دشمن به حذف فیزیکی و مقابله نظامی با جمهوری اسلامی رو آورده بود- جنگ در رأس امور قرار نمی گرفت؛ انتقال نظام از مرحله نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی میسور نبود. بدون اداره جنگ جهانیِ هشت ساله علیه نظام اسلامی، نه تنها نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی انتقال نمی یافت؛ بلکه امکان داشت اصل انقلاب هم با خطر روبرو شود.

همچنین توجه به موضوع محوریِ " اسلام خودش حکومت دارد" باعث گردید انقلاب از مرحله انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی منتقل شود. بدون توجه به این موضوع محوری ممکن بود انقلاب مردمی سال 1357 ثمره ای مانند تشکیل یک حکومت دموکراتیک می داشت. به هرحال تحقق مراحل پنج گانه یِ تحلیل پایه جمهوری اسلامی؛ در گام اول نیازمند شناسائی موضوع انتقال نظام است. بدون توجه به موضوع محوری انتقال تاریخی از یک مرحله به مرحله بعد ممکن نمی شود.

در شرایط فعلی هم انتقال نظام از مرحله تاریخی دولت اسلامی به مرحله تاریخی جامعه اسلامی در مهمترین اولویت خود نیازمند شناسائی موضو ع انتقال نظام است. موضوع انتقال نظام از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی تلاش برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی است. باید توجه نمود که دستیابی به مهندسی کلان ساختارهای جمهوری اسلامی- در راستای  تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی- به وسیله الگوی پیشرفت اسلامی تئوریزه می شود. چون الگوی پیشرفت اسلامی ساختارهای نظام را برای تحقق تحلیل پایه جمهوری اسلامی توانمند می سازد، بنابراین موضوع انتقال نظام  به مرحله تاریخی جامعه اسلامی است.

والحمدالله رب العالمین

 

 

  • admin

نظرات  (۱)

  • محمد نوری
  • سلام
    سایت شما در بخش " حزب اللهیون فضای سایبر" وبلاگ شبکه در انتهای افق لینک شد.

    اگر صلاح دونستید، وبلاگ گروه ما رو هم لینک کنید.

    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی