کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کار گروه شهید آیت الله مرتضی مطهری

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی- شهرقم

کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر مقدس قم (کارگروه آیت شهید مرتضی مطهری) اولین نشست رسمی خود را در تاریخ 14 تیرماه 1392 با همکاری کارگروه شهیدآیت الله مفتح در پردیسان برگزار نمود
این کارگروه در کنار سایر کارگروه های الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان زیر مجموعه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مشغول به فعالیت می باشد.

طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم


1. تبیین جهت جمهوری اسلامی، رکن اول نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی دارای ارکانی مشخص است؛ که با تبیین این ارکان، زمینه فهم این نقشه فراهم می شود. اولین و مهمترین رکن این نقشه ارائه تصویری روشن از جهت حرکت نظام مبارک جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر مهمترین اصلِ الگوی پیشرفت اسلامی، تبیین این الگو از چگونگی تحقق جهت جمهوری اسلامی است. بدون فهم صحیح از جهت حرکت جمهوری اسلامی و نیز با اتکاء به فهم التقاطی از جهت حرکت نظام،  مسئله الگوی پیشرفت اسلامی تبیین صحیحی نمی یابد.


2. تبیین "مبنای حرکت نظام"،"مراحل حرکت نظام" و "موضوع انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر"؛ محورهای تبیین جهت نظام در نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

در اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی با استفاده از سه محور به تبیین جهت حرکت نظام جمهوری اسلامی پرداخته شده است.


1/2. "تحقق شاخص های هویت اسلامی"، مبنای حرکت انقلاب

در محور اول تبیین جهت حرکت نظام ، مبنای حرکت انقلاب اسلامی تبیین شده است. مبنای حرکت نظام عبارت است از آن ایده محوری که قابلیت ترجمه به همه بخش ها -در همه زمانها و مکانها- را داشته باشد. از منظر ادبیات دینی انقلاب این مبنا عبارت است از "تحقق شاخص های هویت اسلامی"؛ که در تثبیت خود به نقد و بررسی دومبنایِ "تبیین هویت اسلامی" و "تحقق شاخص های مدرنیته" پرداخته است. از منظر ادبیات دینی انقلاب عدم ترجمه ایده محوری انقلاب به همه بخش ها، علت ایجاد نکث در حرکت انقلاب و فرصت دادن به شاخص های کاربردی مدرنیته برای تحقق در جامعه اسلامی و در نهایت معکوس شدن و انحلال حرکت انقلاب اسلامی است.


2/2. تبیین مراحل پنج گانه تحققِ مبنای انقلاب اسلامی

در اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی برای تحقق مبنای انقلاب پنج مرحله تصویر شده است. این مراحل پنج گانه به همراه تعریف اجمالی آن به قرار زیر است:

1. مرحله انقلاب اسلامی(مرحله سلب اختیار از غیر معتقدین به مبنا و تفویض اختیار به معتقدینِ مبنا)

2. مرحله نظام اسلامی (مرحله تعریف اجمالی حرکت حول مبنای انقلاب و جلوگیری از تثبیت تعاریف التقاطی)

3. مرحله دولت اسلامی (مرحله توانمند سازی ساختارها برای تحقق مبنای انقلاب اسلامی)

4. مرحله جامعه اسلامی (مرحله تحقق مبنای انقلاب در ایران)

5. مرحله امت اسلامی (مرحله تکثیر الگوی محقق کننده مبنای انقلاب در جهان اسلام و جهان مستضعفین)

مبتنی بر این تقریر جمهوری اسلامی در مرحله سوم تحقق مبنای انقلاب اسلامی است. و باید چگونگی انتقال از این مرحله به مرحله جامعه اسلامی مورد بحث قرار بگیرد.


3/2. تبیین چگونگی انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر (تبیین موضوع انتقال)

بحث از تحقق مبنای انقلاب، بدون بحث از شرایط حاکم بر جامعه بحثی ابتر است. به عبارت دیگر شناخت صحیح از محیطی که مبنا قرار است در آن محقق شود؛ یکی از متغیرهای اصلی برنامه ریزی برای تحقق مبنا است.

نظام مبارک جمهوری اسلامی در شرایط تسلط جهانی تمدن مدرنیته عزم تحقق شاخص های هویت اسلامی را دارد و  لحاظ این تسلط -در تبیین ماهیت مراحل و چگونگی انتقال از مراحل به مراحل تکاملی تر - امری حیاتی محسوب می گردد.

با توجه به این تسلط همه جانبه توجه به موضوعاتی که به برداشتن و انحلال موانعِ مدرن در جهت انقلاب مدد برساند؛ متغیر اصلی در انتقال (موضوع انتقال) محسوب می گردند. با توجه به این مطلب موضوعات انتقال تاریخی نظام به شرح زیر است:

1/2/3. تبیین موضوع انتقال از مرحله انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی(مسئله ولایت فقیه)

با تحقق و پردازش "موضوع انتقال اول" (اسلام خودش حکومت دارد) مانع لیبرال دموکراسی -که در فضای مفهومی آن مرجع ارزش گذاری در جامعه بر اساس لیبرالیسم تفسیر می شود- برداشته شد.

2/2/3. تبیین موضوع انتقال از مرحله نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی (مسئله دفاع مقدس)

با تحقق و پردازش "موضوع انتقال دوم" (معجزه دفاع مقدس) شرایط تثبیت ملی و بین المللی برای تئوری ولایت مطلقه فقیه فراهم آمد

3/2/3. تبیین موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی(مسئله الگوی پیشرفت اسلامی).

با تحقق و پردازش "موضوع انتقال سوم"(الگوی پیشرفت اسلامی) ساختارهای ادامه جامعه می توانند برای تحقق مبنای انقلاب اسلامی برنامه ریزی همه جانبه داشته باشند.

4/2/3. تبیین موضوع انتقال از مرحله جامعه اسلامی به مرحله امت اسلامی (مسئله بانک اطلاعات اسلامی) 

با تحقق و پردازش "موضوع انتقال چهارم" (بانک اطلاعات اسلامی) زمینه آموزش و پژوهش و تکثیر الگوی اسلامی انقلاب در جهان مستضعفین . جهان اسلام فراهم میآید.


4. شکستن ساختارهای ذهنی، گام اول تبیین و پردازش اجتماعی جهت انقلاب اسلامی


لازم به یادآوری است که  پردازش اجتماعی جهت نظام جمهوری اسلامی به معنای به چالش کشیدن ساختارهای ذهنی جامعه آست. و ایجاد این چالش از مطالعه وضعیت موجود و تبیین فاصله آن با جهت و بررسی موانع انتقال به وضعیت متناسب تر با جهت محقق می شود. این پردازش اجتماعی از سنخ مطالعات اجتماعی -بر محور تحقق جهت اسلامی نظام- و مسئله محور است. ایجاد چالش در ساختارهای ذهنی در نهایت خود به تغییر ساختارهای عینی(تغییر در تخصیص تخصص های مدرن) و سپس تغییر ساختارهای علمی جامعه منجر می شود.


نظرات  (۱)

قسمت اول از سلسله مباحث استاد رائفی پور درباره مسئل مطرح شده درباره آخرالزمان و روز پایان جهان در 21 دسامبر 2012
http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=13&lid=7522

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی